Wednesday 12 December 2012

PANAS: KHALID IBRAHIM TERLUPA ATAU BUAT-BUAT LUPA DIRINYA PENGERUSI LEMBAGA PENGARAH KUIS? - PAKATAN IS DEAD



SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini menjawab dakwaan ADUN Permatang, Sulaiman Razak berhubung kenaikan yuran asrama Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS).

Khalid menegaskan perkara tersebut adalah tidak benar. 

"Sebenarnya pada pandangan saya, jawapan yang diberi Permatang itu tidak benar.

"Kalau beliau bercakap benar, kuasa Mais tidak tertakluk dalam kerajaan negeri dan dia kata kerajaan negeri yang tentukan, itu tidak benar," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco, di sini hari ini.

Menjawab soalan wartawan, bahawa Sulaiman tidak mengaitkan kerajaan negeri sebaliknya menuntut pelajar berjumpa sendiri dengan Khalid yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah KUIS, Khalid terpinga-pinga lalu cuba mengelak daripada menjawab soalan itu.

Sulaiman sebelum ini menyeru kepada penuntut KUIS supaya mendesak MB Selangor yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah universiti terbabit, supaya menurunkan kadar sewa asrama yang tinggi.

Sulaiman berkata sebagai syarikat konsesi pengurusan asrama KUIS, pihaknya tidak punya kuasa untuk menurunkan kadar sewa ekoran terikat pada perjanjian dengan pihak universiti.

"Orang yang paling berhak untuk naikkan atau turunkan sewa bukan saya (RRSB), tapi pihak universiti sebab perjanjian kita dengan pihak universiti. Kalau pelajar hendak desak (turunkan sewa asrama), desak universiti.

"Mereka (penuntut KUIS) boleh berjumpa dengan Pengerusi Lembaga Pengarah KUIS (Menteri Besar Selangor) menyatakan hasrat mereka," katanya.

Kelmarin, kira-kira 20 penuntut KUIS mengadakan bantahan di depan rumah seorang pengarah pemegang konsesi pengurusan penempatan asrama, bagi menuntut pihak pentadbiran menurunkan yuran asrama kolej universiti tersebut yang meningkat dan membebankan.

Laporan: shahalamrebels

0 comments:

Post a Comment