Wednesday 9 January 2013

[KHAS] USAHA MURNI ULAMA MUDA MENGAMBIL PERANAN PAS DI DALAM UMNO DALAM MEMERTABATKAN ISLAM MELALUI SALURAN POLITIK

Ulama muda perlu diberi peranan dalam masyarakat Malaysia terutama kelompok penganut agama Islam.

Ulama muda membawa pendekatan baru dalam membawa syirah dan syiar Islam sejajar dengan arus peredaran zaman.

Dewasa kini, banyak program keagamaan yang dibentangkan dalam kaca televisyen  arus perdana bahkan program realiti keagamaan serta menonjolkan tokoh-tokoh muda berlatarbelakangkan agama turut dimainkan.

Maka, adalah perlu golongan muda ilmuan agama atau ulama diberi peranan bukan sahaja dalam kehidupan seharian bahkan politik semasa sejajar dengan tahlul siyasi dalam mencapai maqasid as-syarriyah, maqasid as-syari mahupun maqasid syara berkonsepkan wasatiyyah.

UMNO tidak ketinggalan membawa masuk "secara langsung" golongan ulama muda ke dalam kancah politik mereka buktinya, "ILMU" atau Institut Ulama Muda dengan tokoh-tokohnya seperti al-fadhil ustaz Fathul Bari Mat Jahaya adalah kesungguhan UMNO memartabatkan kembali agama Islam melalui saluran politik.


Ini bukan perkara baru bahkan sejarah membuktikan Parti Islam Se-Malaysia atau PAS pada asalnya merupakan sebahagian dari UMNO sebelum PAS mengambil keputusan memisahkan diri mereka dan mengambil pendekatan ekstrem dalam berurusan terutamAnya politik.

Kemasukkan ILMU dan para ulamanya ke dalam UMNO sesungguhnya suatu perkara yang ditunggu-tunggu oleh kumpulan idealis muda terutama generasi Y yang punyai semangat bara membawa perjuangan Islam namun dalam ciri 'moderate' dan tidak terlalu ekstrem.

KIta lihat beberapa pendapat gabungan pemimpin lama dan baru dalam menyampaikan isi hati mereka tentang tokoh-tokoh agama muda yang dibawa masuk ke dalam UMNO :






0 comments:

Post a Comment